21 veckor fulla.

Hej hopp idag har vi gått 21 fulla veckor och bebisen sparkar som attan, lite lugnare dock sedan jag började jobba igår, förmodligen för att jag rör mig mer.
Idag var det lugnare på jobbet men jisses vad prover man ska kunna både namn, utföra dem, skriva remisser och skanna med mera en hel del men kul är det iallafall, hoppas man får in allt bara :)
Barnen är nattade hjärtat har fixat allt idag badat dom, lagat middag, diskat och nu är han ute och fixar, han är bara för underbar TACK hjärtat, jag älskar dig!
Själv har jag förberett morgondagens kläder och fixat med tvätten, har precis stoppat in en äppelpaj i ugnen som jag slängde ihop blev lite sugen.
Lilla Maya har fått en hemsk hosta och varit små varm så vi hoppas på att hon inte ska bli sjuk nu. men tempade henne och visade inget så håll tummarna.
Nu så ska jag invänta paj sedan dusch, mys och sängen hej hej.
Hörs imorgon!


I vecka 21 är kroppslängden omkring 20 cm (huvud/stjärt) och vikten i medeltal 420 g.

 

 

Barnets utveckling Teckning: GP/ Lars Grennert

Barnet kan suga på tummen eller fingrarna, kan knäppa händerna och kan skaka hand med sig själv. Han eller hon kan känna smaken av bittert och sött - om man sätter till ett bittert ämne till fostervattnet slutar fostret att svälja men om man sätter till ett sött ämne sväljer det fortare än i vanliga fall. Kan reagera på starkt ljus och ljud men också på behaglig musik.


Du och den blivande mamman är framme vid de man i folkmun brukar kalla, "de hundra lyckliga dagarna".

Under graviditeten kommer även du som pappa att äta näringsriktig mat, inte bara proteiner och kolhydrater utan även vitaminer och mineraler.

Barnet och mammans mage börjar nu växa rejält. Det kan klia på magen då den tänjs ut. Smörj magen med hudlotion.

Tänk på att ditt barn nu kan känna smekningar och beröring på mammans mage.

Kontroller och undersökningar

På många ställen startar nu föräldrautbildning. Vid träffarna pratar ni om graviditeten och förlossningen. På MVC får du information om var, när och hur.

 


Uttryck dig

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback